≡ Menu

Di Malaysia, Anda Boleh Dikompaun Jika Pelihara Haiwan Ternakan di Belakang Rumah

Di Malaysia, Anda Boleh Dikompaun Jika Pelihara Haiwan Ternakan di Belakang Rumah

Memelihara haiwan dah jadi satu perkara yang cukup biasa di Malaysia ni. Paling kurang pun, mungkin korang atau jiran ada seekor haiwan peliharaan. Dengar salakan anjing dan meow kucing tu boleh dikatakan biasa je di kawasan perumahan.

Tapi macam mana pula kalau dalam sesetengah keadaan, k0rang dengar bunyi ayam berkokok atau lembu ‘mengembu’. Ya, apa yang kit0rang nak bincangkan kali ni adalah pasal haiwan macam lembu dan ayam yang sepatutnya ada di ladang dan bukannya belakang rumah korang.

Sebenarnya, ada ayam di belakang rumah bukan satu benda pelik di Malaysia ni, dan kita mungkin rasa tak kisah sangat la – sebab ayam ni tak buat masalah sangat. Tapi nak atau tak, kita tak dapat juga lari dari tertanya-tanya – sama ada boleh ke tak buat macam tu? Persoalannya, boleh ke kita bela haiwan ternakan di belakang rumah, dan sah ke perbuatan tu di sisi undang-undang?

Ia bergantung kepada majlis tempatan anda

Sebenarnya, tak ada peruntukan undang-undang sesuai yang menyentuh isu menyimpan haiwan di rumah ni. Apa yang kitorang dapat cuma bergantung kepada undang-undang kecil majlis tempatan. Sesuai dengan namanya, undang-undang kecil ni adalah undang-undang yang digubal 0leh majlis tempatan dan ia cuma terpakai di kawasan majlis tu je.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

Jadinya, sama ada untuk tahu tindakan ni sah atau tak, korang kenalah periksa dengan majlis tempatan korang seperti DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur), MBPJ (Majlis Bandaraya Petaling Jaya) atau sebagainya bergantung kepada kawasan tempat korang tinggal.

Jadinya, kitorang pun hubungi DBKL dan ini apa yang diorang kata:

BACA:  Gunung Berapi Temerloh Akan Meletus Balik? dan Rahsia Emas Akhir Zaman...

“Tak ada undang-undang tentang (binatang) ni sebenarnya. Kita guna undang-undang kacau-ganggu (nuisance) di bawah Akta Kerajaan Tempatan.” – Kata jurucakap DBKL kepada ASKLEGAL.

Dari jawapan ni, kita boleh dapat tahu yang walaupun adanya majlis tempatan, masih lagi tak ada undang-undang spesifik tentang isu ni. Bagaimanapun, dikatakan yang memelihara haiwan ternak ni b0leh jadi sebagai kacau-ganggu, dan pemiliknya boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976. Akta ni menyatakan kacau-ganggu sebagai:

“kacau ganggu” ertinya sesuatu perbuatan, peninggalan atau benda yang menyebabkan atau mungkin menyebabkan bencana, kegusaran, kesalahan, kerosakan, bahaya atau kecacatan kepada deria penglihatan, bau atau pendengaran atau yang membencanakan atau berbahaya atau yang mungkin membencanakan atau berbahaya kepada kesihatan atau harta atau yang menjejas keselamatan atau hak penduduk umumnya.

Makanya di sini, kalau haiwan berkenaan mula menjadi kacau-ganggu, untuk permulaannya pegawai majlis tempatan akan beri amaran kepada pemilik haiwan tu. Tapi, kalau pemilik tak mematuhi amaran tu, pemilik boleh didenda sehingga RM1,000 dan dipenjara sehingga tak melebihi enam bulan.

Tapi jurucakap tu menambah, ini tak bermakna yang korang boleh simpan haiwan ternak di belakang rumah, disebabkan undang-undang tak nyatakannya secara spesifik. Walaupun begitu, 1 atau 2 haiwan pun boleh dikira sebagai kacau-ganggu, jadinya DBKL tak galakkan korang simpan haiwan ternak ni.

Sebelum tu, kitorang nak beritahu korang juga yang sebenarnya ada satu undang-undang di KL yang diperuntukkan untuk lembu dan kerbau, yang dipanggil sebagai Undang-Undang Kechil (Lembu-Kerbau). Bagaimanapun, diorang kata undang-undang ni dah lama tak digunakan dan akan dimansuhkan tak lama lagi.

Sekali lagi kitorang nak tegaskan, contoh di atas ni cuma terpakai di Kuala Lumpur je. Jadinya, kalau korang nak tahu sama ada boleh ternak ayam atau lembu di belakang rumah, hubungilah majlis tempatan k0rang untuk maklumat lanjut.

BACA:  Benarkah Roh Boleh Pulang Ke Rumah?

Anda juga tak boleh buat kandang besar untuk pelihara haiwan-haiwan ni

Untuk nak elakkan haiwan tadi dari jadi kacau-ganggu, korang boleh je bina kandang besar belakang rumah kan? Dengan mengharapkan haiwan-haiwan ni tak akan mengganggu jiran-jiran.

Tapi sebenarnya, idea ni bukanlah baik sangat sebab dengan membina kandang, korang boleh dikenakan tindakan di bawah undang-undang. Sebabnya, di bawah Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 dah dinyatakan yang korang tak boleh buat aktiviti pertanian di kawasan kediaman, dan hal ni termasuklah “pembiakan dan pemeliharaan ternakan.” Jadinya di sini, korang dah sah-sah tak boleh bina kandang di rumah korang.

Kenapa pula? Bila sesuatu bandar dirancang, ada kawasan yang dah ditetapkan untuk kediaman, sementara ada juga kawasan untuk aktiviti industri dan pertanian. Maknanya di sini, korang tak bolehlah bina apartmen dalam kawasan industri, dan kes ni – korang tak boleh bina kandang di belakang kawasan rumah. Di bawah Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 dinyatakan:

18 (1) Tiada seorang pun boleh menggunakan atau membenarkan digunakan mana-mana tanah atau bangunan melainkan menurut rancangan tempatan.
Dan ditegaskan lagi sampai korang b0leh didenda, dibawah Seksyen 26:

(1) Seseorang yang… (a) menggunakan atau membenarkan untuk digunakan mana-mana tanah atau bangunan yang berlanggaran dengan seksyen 18… melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi lima ratus ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya…

Ha nampak tak kesannya? Makanya, lebih baik korang tak buat kesalahan ni. Senang-senang je kena denda sampai RM500,000.00 dan kena penjara sebab bela ayam je.

Tapi, anda masih boleh simpan haiwan ni sementara waktu untuk tujuan keagamaan

BACA:  5 Perbezaan Antara Remaja Dahulu Dan Kini

Macam mana kalau simpan haiwan ni untuk sementara waktu je? Contohnya masa Hari Raya Haji, ada sesetengah keluarga akan simpan lembu atau kambing di halaman rumah diorang untuk ibadah k0rban. Boleh ke?

“Yang tu kena minta permit dari DVS (Jabatan Perkhidmatan Veterinar)” – Kata jutucakap DBKL

Oleh itu, dalam keadaan tertentu memang dibenarkan untuk haiwan ternak ni disimpan di kawasan rumah dan dikorbankan – selagi mana korang dapat kebenaran dari DVS.

Tapi setelah kita bercerita panjang tentang isu ni, kenapa kadang-kadang tu kita masih boleh nampak ayam berkeliaran di kawasan belakang rumah? Kemungkinan besar sebabnya kerana kurangnya penguatkuasaan ataupun jiran-jiran tak kisah sangat atau rasa tergan*ggu dengan isu ni. Tapi kalau ayam tu mula masuk ke halaman rumah korang dan buat ker0sakan – adalah lebih baik untuk korang hubungi majlis tempatan untuk selesaikan isu ni – Asklegal.com

 

Sumber: rentas.asia 

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...
Berminat menulis berkaitan Islam? Hantarkan artikel anda di sini: www.islamituindah.my/hantar-artikel