Keluarga

“Waktu Paling Susah Itulah Kita Kena Bagi Mak Ayah Duit Dan Minta Doa Mereka…”

Bila dah bekerja dan berumah tangga, jangan lah sesekali lupa nak bagi mak ayah duit. Tak banyak, sikit pun syukur.

Kalau boleh, jangan risau pasal tak cukup dan mulakan niat untuk keberkatan hidup. Nanti percayalah Allah akan bagi kebahagiaan itu dengan perasaan yang tenang dan kita akan merasa cukup.

Nak lebih dekat, jemput berlapang dada bila membaca perkongsian Puan Intan Dzulkefliini. Mudah-mudahan segala urusan hidup kita dipermudahkan dan lebih bahagia.

Nikmat Bila Bagi Mak Ayah Duit

Ada seseorang pesan pada saya, waktu kita paling susah itulah kita kena bagi mak ayah duit dan minta doa mereka.

Ada suatu masa, macam-macam dugaan datang… kereta rosak, anak tak sihat, motor eksiden. Balik kampung minta doa mak ayah dan tetap bagi mak ayah duit walaupun dalam poket memang tinggal duit yang itu.

Alhamdulillah, kesannya walau banyak ujian datang, hati tenang dan yakin insyaAllah pasti ada jalan. Taklah rasa serabut seperti sebelum itu.

Pada mak ayah itu ada keajaiban doa, doa yang makbul. Jangan segan minta doa mak.

Mak kita boleh jadi biasa-biasa pada pandangan duniawi ni, tapi padanya ada nikmat tak ternilai, itulah dia kemustajaban doa ibu.

Ada ramai je anak-anak yang dari bujang sampai ke beranak pinak, dari study makan biasiswa sampai kerja makan gaji, buat biz online.. tapi cuma sekadar bangga sales berapi.. hakikatnya tak pernah sekali hulur mak ayah duit walau RM10. Tapi menariknya.. hidup mereka terus juga berjaya.

Jawapannya mudah saja.

Kasih mak ayah ni ikhlas.. mereka tak pernah berkira.. mereka makan sedap sikit mereka teringatkan anak, ‘apalah yang anak aku makan..’ mereka beli kain batik, telekung, baju, mereka ingat untuk belikan anak-anak.

BACA:  Berhati-hati Pada Umur 35 tahun - 40 Tahun Kerana Inilah Umur Dimana Kebanyakan Kita Mula Diuji

Tapi anak-anak kebanyakannya sekalipun tak pernah ingat ibu bapa. Makan sedap-sedap, jalan-jalan makan angin, dapat bonus.. untuk diri sendiri saja.

Tak perlu pandang orang lain. Tak perlu condemn kakak, abang, adik kenapa tak bagi mak duit bulan-bulan, balik sekali sekala tak pernah topup barang dapur, tak tolong mak buat kerja rumah, buat mak macam orang gaji, tak bawa mak jalan.

Tak perlu cari salah orang. Sebab dosa pahala kita tidak dinilai dengan perbuatan orang lain.

Fokus diri sendiri.
Tanya pada diri sendiri..

Apa je yang kita dah buat untuk mak ayah..?

Muhasabah saya yang menulis.
Moga syurga tertinggi buat ibuku yang dikasihi.

Berminat menulis berkaitan Islam? Hantarkan artikel anda di sini: www.islamituindah.my/hantar-artikel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!