Ibadah

Waktu Mula Puasa dan Berbuka

Soalan: Saya menemui artikel ini di internet. Boleh ustaz jelaskan.

“Quran mengajar umat Islam berpuasa dari permulaan waktu fajar hingga masuk waktu malam. Akan tetapi mereka yang menuruti ajaran ulama berpuasa dari waktu subuh hingga ke waktu maghrib. Kedua-dua waktu ini dengan sebutan namanya saja menunjukkan kelainan dengan waktu fajar dan malam seperti yang diajar oleh Tuhan. dengan itu, puasa bermula pada waktu fajar dan berakhir kira-kira 15 – 20 minit selepas masuk waktu “maghrib” iaitu apabila sudah gelap malam (lail). Contoh puasa sunat rekaan ulama adalah “puasa enam” pada bulan Syawal”.

Terima kasih.

Jawapan: Kalau tidak silap saya, pandangan tersebut terbit dari Syiah atau golongan anti hadis. Dari sudut ilmu, pandangan itu jelas batil. Ketetapan waktu puasa yang bermula dari waktu mula subuh hingga terbenam matahari bukan mengikut ajaran ulamak –sebagaimana di dakwa itu- tetapi mengikut petunjuk hadis Nabi s.a.w..

Imam al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Aisyah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; “Janganlah berhenti dari bersahur kerana mendengar azan Bilal kerana ia melaung azan ketika masih malam. Teruskan makan dan minum hinggalah kamu mendengar azan Ibnu Ummi Maktum kerana ia tidak melaungkan azan melainkan setelah terbit fajar (yakni tiba subuh)”. Kita dapat memahami dengan amat jelas dari hadis ini bahawa puasa bermula apabila terbitnya fajar yang menunjukkan masuknya waktu solat subuh. Fajar itu dinamakan fajar sodiq, yakni fajar yang kedua. Sebagaimana yang kita ketahui bahawa fajar ada dua; pertama, fajar kazib dan kedua, fajar sodiq. Fajar kedua yang menandakan masuknya waktu subuh. Fajar inilah yang dimaksudkan oleh Nabi dengan azan Ibnu Ummi Maktum kerana azan tidak dilaungkan oleh Ibnu Ummi Maktum itu melainkan sebagai pemberitahuan masuknya waktu subuh dan pada waktu itulah disuruh oleh Nabi kita berpuasa.

BACA:  Hatinya Tidak Buta..

Mengenai waktu berbuka pula, Nabi s.a.w. bersabda; “Apabila malam telah tiba dari sana (yakni dari sebelah timur) dan siang telah berlalu dari sana (yakni dari sebelah barat) dan matahari telah terbenam, maka orang berpuasa sudah benar-benar (boleh) berbuka” (HR al-Bukhari dan Muslim dari Umar r.a.). Jelas dari hadis ini bahawa waktu berbuka ialah sebaik sahaja terbenam matahari. Malah kita disuruh segera berbuka (iaitu sebaik sahaja matahari terbenam) tanpa menunggu lagi. Anas r.a. menceritakan; “Rasulullah s.a.w. berbuka dengan beberapa butir tamar basar sebelum baginda menunaikan solat maghrib. Jika tidak ada tamar basah, baginda berbuka dengan tamar kering. Jika tidak ada sebarang tamar, baginda berbuka dengan meminum beberapa teguk air” (HR Imam Ahmad, Abu Daud dan at-Tirmizi. Menurut at-Tirmizi; hadis hasan soheh). Jadi, menetapkan waktu berbuka 15 atau 20 selepas terbenam matahari bercanggah dengan sunnah Nabi –sama ada sunnah qauliyah atau sunnah fi’liyah-.

Lebih batil lagi ialah anggapan puasa 6 merupakan rekaan ulamak, walhal terdapat hadis yang jelas dari Nabi s.a.w. yang bersabda; “Sesiapa berpuasa bulan Ramadhan, kemudian ia ikuti dengan berpuasa enam hari di bulan syawal, maka ia seolah-olah berpuasa setahun” (HR Imam Muslim dari Abu Ayyub al-Ansari r.a.).

Semoga Allah menyelamatkan kita dari golongan kebatilan yang cuba menyesatkan ummah dan manusia.

Wallahu a’lam.

USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

17 Comments

  1. Puasa merosakkan badan seperti perut sakit, kelaparan, kehausan dan badan lemah. Keadaan ini menyebab kerja lambat dan kurang productiviti. Puasa sesuai untuk orang yang tiada kerja dan orang miskin. Pada zaman modern ini yang penuh saingan haruslah kita lebih rajin dan bertenaga sepanjang masa. Janganlah percaya ajaran kuno yang tidak sesuai dizaman ini.

    1. kepale hotak kau kuno.

    2. sesat doh mu ni…

    3. mungkin si ‘peace’ nie dajjal yg menghitung hari nk kuar ke dunia nie..kalu nk comment biar ada pengetahuan ya si ‘peace’,n aku x penah dgr plak ada yg mati disbbkn puasa..xpe,allah maha mengetahui ape disebalik kata2 mu si ‘peace’..allahuakhbar!!

    4. Puasa kan salah satu rukun islam. Semoga saudara diberi petunjuk dan hidayah dari Allah.

    5. Kepada ‘peace’,

      Saya sebagai umat Islam MENIDAKKAN pernyataan anda.
      Puasa bukan penghalang melakukan aktiviti bekerja sehinggakan dapat.menurunkan produktiviti kerja.

      Ingatlah rezeki di tangan ALLAH SWT bukan kita yang menentukannya. Kamu harus bersyukur dengan apa yg dimiliki sekarang dan bukannya bersikap sombong dan angkuh.
      Kita adalah manusia yang TIDAK SEMPURNA. Saya berharap ‘peace’ dapat hidayah ALLAH SWT untuk berubah. Jangan melakukan pernyataan yang tidak berasas. Hormati agama ISLAM.

  2. gile nate ni..
    Bengong s0km0

  3. bila bcakap tu biarlah ad ilmu…jgnlah tnjukkan kjahilan mu itu..
    menolak puasa itu bersamaan menolak hukum kwajipan yg tlah ditetapkan oleh Allah bererti juga menolak islam itu sndiri..

    masih islamkan kamu whai si ‘peace’?
    atau islam hny pd nm shj??

  4. aku rase die bukan islam.. boleh tak macam tu.. bodoh sangat kalau dia org islam

  5. Harap2 peace tu org kafir, bukan org islam

  6. kesian saya kat peace ni sebab dia sendiri taknak puasa so dia mereka-reka lah kepercayaan nya sendiri untuk memuaskan diri nya so that tak rasa bersalah jika tak puasa pun.kesian kesian huhu.

  7. Bukankah setiap hadist yang kita percayai dan pakai haruslah bersesuaian dengan Al-Qur’an dan juga logika dan akal sehat? Bukankah jelas didalam surat Al-Baqarah tersebut diatas kita diwajibkan untuk berbuka disaat waktu (gelap)malam telah tiba ? Adakah Al-Qur’an menjelaskan bahwasannya waktu berbuka adalah disaat matahari terbenam ? Disaat matahari terbenam suasana dan keadaannya belumlah gelap, malahan masih terang benderang layaknya sore hari. Ilmu apa yg anda maksudkan disini ? Jika ilmu hadis maka saya lebih memilih hadist yg bersesuaian dan tidak bertentangan dgn Al-Qur’an. Jika ilmu alam yg anda maksudkan maka secara logika disaat matahari baru saja terbenam (dgn catatan cuaca cerah), maka yg tampak oleh mata saat itu keadaan belumlah (gelap) malam seperti yg digambarkan oleh Al-Qur’an dalam surat Al-Baqarah tersebut diatas…

    1. ayat alquran ialah ayat yg pling indah dgn uslub balaghohnya yg tinggi….
      Allah s.w.t mengatakan ddlm alquran “gelap malam” ianya adlh kiasan atw kinayah pada kata “terbenamnya matahari” dan perkataan inilah tlh sepakat dgn hadis nabi s.a.w, ijmak, dan qiyas…. inilah keunikan yg brada ddlm alquran

  8. Sekarang ni ramai golongan seperti peace ni dkalangan org melayu terutama yg berada..mereka group atheist..mereka takde percaya agama islam dan hidup hanya guna logik akal..hati2 la berkawan dgn mereka..banyak dkolej dan univ swasta..pengaruhnya kuat dan menarik..hidup serba cukup..mengamalkan disiplin yg baik tapi tak percaya islam..hati2 pilih menantu..takut terpilih gulungan ini..

  9. Tp bila kita periksa balik berdasarkan hadis ugama ustaz kemukakan. Waktu berbuka mengikut takwim, tidak setentang dengan apa yang Nabi beritahu. Cuba masing2 periksa ketika azan masih kelihatan mega kuning. Dimana mengikut nabi sampai nyata mega merah iaitu lebih kurang 20 minit selepas waktu azan.

  10. Maaf typing error, bukan hadis ugama tp hadis nabi

  11. Dari Abu Dzar r.a katanya:Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:Bakal terjadi sesudahku, di mana para pembesar melalaikan solat. Kerana itu solatlah kamu tepat pada waktunya. Jika kamu solat kembali bersama mereka, maka itu adalah suatu keuntungan (sunat) bagimu. Jika tidak maka sesungguhnya kamu sudah menjaga solatmu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!