Mudahnya Seorang Wanita Itu Masuk Ke Syurga

August 15th, 2011 | 11:13 pm | General, Tazkirah | 41 responses

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila seseorang wanita melakukan solat lima waktu, puasa Ramadan, memelihara maruahnya, dan taat suami, maka masuklah mana-mana pintu syurga yang kamu kehendaki.” (Riwayat )

Seroang wanita memang mudah masuk ke syurga berbanding lelaki. Ini kerana, jika seorang wanita itu betul-betul follow apa yang telah ditetapkan dalam agama islam. Syurga adalah tempatnya.

Berbanding dengan lelaki, banyak yang perlu ditanya sebelum masuk ke syurga, Allah akan tanya anak-anaknya, isteri-isterinya, berkenaan apa yang dibuat semasa hayatnya, jihadnya kemana dan semualah. Macam-macam lagi pertanyaan Allah.

Tetapi, wanita juga yang paling ramai di dalam neraka kerana solat yang dilakukan oleh seorang wanita itu kadangkala tidak mencegah dirinya daripada perkara keji dan mungkar, wanita juga antara yang suka berpuasa, tetapi puasanya hanya dapat lapar dan dahaga sahaja, tapi masih melakukan dosa-dosa, samaada dosa kecil atau besar.

Wanita antara yang susah menjaga maruahnya, masih membuka aurat, walaupun bertudung, tetapi tidak sangat mengikut tuntutan syarak dan wanita juga juga sering gagal memberi ketaatan kepada suaminya.

Bagaimana dengan menjaga maruah dan taatkan suami? Dua perkara ini lebih ramai yang gagal. Maruah diri tidak dijaga sewaktu keluar kerja. Pakaian yang mendedahkan aurat boleh membawa banyak dosa lain selepasnya. Pergaulan bebas juga boleh membawa kepada dosa mulut, mata dan telinga.

Mengenai mentaati suami, realitinya isteri paling ramai gagal memberi ketaatan kepada suaminya. Perintah suami mudah disanggah isteri dan kehendaknya saja yang dipakai. Layakkah mereka itu masuk syurga dalam keadaan itu?

Insaflah wahai wanita yang bergelar isteri. Jangan jadikan diri anda sebagai orang yang pertama masuk ke dalam neraka.

Semoga segala amalan yang kita lakukan diterima oleh Allah.

By: atiqsalleh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Responses so far...(41)

  1. 1

    masyallah, betul2 islam itu indah..sebaik2 prhiasan adalah wanita solehah..smoga kta sbgai wnita islam yg sntiasa mnjaga tuntutan syarak..=)

  2. 4

    Salam,

    Sesungguhnya didalam Islam martabat wanita telah dinaikkan sebegitu hebat sekali.namun semuanya bergantung pada diri kita sndiri, Allah Maha Melihat & Maha Mengetahui. Jadi wanita janganlah leka dengan kenikmatan dunia yang hanya sementara sahaja, dunia ini hanya lukisan semata-mata..Amin…

  3. 5

    Nauzubillahiminzalik … mohon jauhkan dari pe yg di larang oleh Allah Amin … Mohon Allah agar kita tidak leka dgn nikma dunia yg semntara ni … :( … Smga Allah pertemukan audra dgn hambanya yg dia telah di tetapkan Amin… smga mjadi isteri yg Solehah … :)

  4. 6

    Wanita lebih mudah mudah masuk syurga?! sape cakap nie mmg bangang. korg jadi wanita dlu baru tau mudah kew tak. Nafsu 9 akal 1. yg mana lg berat? lelaki lebih mudah masuk syurga krn mrk lebih mudah beribadat dan cuma perlu taat pd ALLAH S.W.T shj. Wanita sebaliknya cenderung utk berdosa, sbb byk yg perlu dijaga.

    • 7

      merapu hg nie , patuh perintah Allah dh dpt masuk syurga .. laki kna jaga smayg anak , isteri , patuh kt mak pak , cri nafkah , ibadat fardhu , mmg banyak la tugasan depa untuk memasuki syurga …

    • 8

      mana ada orang yang ckp benda nie bangang,,, memang kenyataan orang perempuan senang masuk syurga dan senang juga masuk neraka.. lelaki memang banyak sikit tanggungjawabnyer drpda prmpuan,, n,, syurga istri di bwh tpk kaki suami,, soo,, kalau si istri buat slh tapi si suami birkn je prkra tu brlku,,, berdosa la si suami tu,, n lagi sekli sya ingtkn,, orng yng ckp pkra ni x bangan…

    • 9

      mmg untuk memasuki syurga itu bkn senang bagi lelaki mahupun perempuan .Kalau nak dikatakan lelaki mempunyai beban yg berat kerana nafsunya hanya 1 .maknanya ia mempengaruhi lelaki secara 95 %.Lelaki dijadikan khalifah untuk keluarga maka amanahnya lagi besar.Tetapi untuk masuk syurga perempuan mempunyai banyak peluang seperti menutup aurat secara total .Selain itu kelebihan sebagai seorang wanita, doa seorang ibu lebih dimakbulkan dan lain .Kesimpulannya seorang manusia tidak kira lelaki atau perempuan mempunyai kelebihan dan kesusahan yang tersendiri untuk memasuki syurga >KERANA ALLAH ITU MAHA ADIL

    • 10

      Yg dikatakan nafsu perempuan ada 99 berbanding akal cuma 1, manakala lelaki pula memiliki akal 99 manakala nafsu 1, ialah: Walaupun nafsu perempuan 99 tetapi ia adalah nafsu yg kebanyakannya menjurus kpd kebaikan, seperti: Keinginan memiliki rumah kediaman, kenderaan, pendidikan hingga keperingkat tinggi, kejaya yg baik, wang simpanan yg banyak bagi menjamin masa depan dan keluarga yg bahagia. Berbeza dgn kaum Lelaki. Walaupun nafsu mereka cuma satu, tetapi nafsu yg dimaksudkan itu ialah Nafsu sex. Nafsu yg satu inilah yg sering membawa kehancuran kpd orang lelaki, jika sekiranya mereka gagal mengawal kehendak nafsu tersebut.

  5. 11

    mmg betul lah 2…kau 2 yg bangang…xtau pape…apa ssh?ttup aurat dan jalankan sgla perintah ALLAH…kau tu yg jahil sgt…pompuan byk kat neraka sbb xikut perintah ALLAH… hadooooiiiiyaaaaiiiii!!!!!!!!!

    • 12

      ya Allah,pilihlah aku untuk pakai purdah

    • 13

      tenang larrrr

    • 14

      Xbaik la mnyupah org mcn tu….biar la allah yg mnentukan…siapa yg baik dsisinya…ok…jgn mrh ye…hati biar tenang drpd kita bgini…

  6. 15

    Memangla wanita senang nak masuk surga n senang jugak ke neraka…pilih la sendiri apa yang kita nak….

  7. 16

    MATI LARH LUUUUUUU !!!!!!

  8. 17

    APE mati2 har ? mati larh lu !!!!!!!!!

  9. 18

    mohon utk share ye..tq..

  10. 19

    Kalu btl2 taat dengan 4 perkara ini syurga tempatnye. tetapi x semua wanita dapat taat terutama bab menutup aurat.

    • 20

      macam mana pula pada isteri yg sering tinggalkan suami…?
      Setiap kali tinggalkan suami,wak ank2 skali..keizinan dr suami misalannya utk smggu,tp smpi brmggu2 d’tggalkan suami tnpa trjaga mkn,minum,pkai smua…!??
      D’smping itu,si suami sering merindui ank2nya tatkala dye d’tggalkan kese0rangan selama brmggu2…!!?

    • 21

      Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila seseorang wanita melakukan solat lima waktu, puasa Ramadan, memelihara maruahnya, dan taat suami, maka masuklah mana-mana pintu syurga yang kamu kehendaki.” (Riwayat )

      hadis ni da banyak kali saya dengar, harapan saya semua wanita di luar sana lebih ramai masuk syurga, diri saya sendiri ada saje cacat celanya, moga diriku diberi kesabaran yang tinggi oleh Allah taala.

  11. 22

    tpe cem naa…klo kta pena wat kesilapan yg paling besar dlm idup kta….leh ka kta jde salah seorng penghuni syurga??

    • 23

      allah itu maha pengampun…insya allah…dengan bertaubat kita masih berpeluang untuk masuk ke syurga…saya hanya memberi pendapat saya..

  12. 24

    pa ustad gimana klau suami qt selingkuh dan udh dpt anak terus ketahuan dan kembali ke kita dan berjanji tdk mengulangi lagi ,tetapi semuax bohong dia ulangin lagi dgn wanita yg berbeda gmana menyikapix wassalam

  13. 25

    dah kawen wat cara dah kawen… nak lawa2 buat pa.? nk pancing jantan lain? apa da.. ingat RUMAH KATA P… KUBOQ KATA MAI oiiiiiiiiiiiiiii x takut ka??????????????

  14. 26

    mudahnya seorang wanita untuk masuk ke syurga..tapi ramai yang tidak mahu menghargai sesuatu nikmat yang allah beri..

  15. 27

    Ya Allah, semoga aku dijauhi segala kemungkaranMu :)

    • 28

      amin…semoga kita semua dikalangan wanita2 syurga allah,insyaalllah….amin….

  16. 29

    Ya Allah…jadi diriku sebahagian darinya..moga dapat jodoh yg boleh membimbing ku di jalanMU Ya Allah..A min.

  17. 30

    wahai kwn2ku….xpyh la nak kata siapa slah kt sni..kita semua dah thu klu kita dok mmngata nie pun dah tmbah dosa utk drsdiri so kita…sebgai kwn beri drongan yg baik dan pdapat yg ckp semprna….kami yg ppuan stiasa mhu yg tbaik dan stiasa bdoa smoga djauhkan apineraka….”yaallah kau brikan kmi jln yg benar dan jdkan lah wanita yg dkalangan….wanita solehah….tmpatkan km dsyurga…amin…

  18. 31

    Ya Allah,bersihkan diri kami dari munafik, kekufuran dan derhaka kepadaMu, jadikan kehidupan kami dalam keredhaanMu.amin

  19. 32

    Semoga kita sesame kaum hawa merebut peluang untuk mudahnya kita ke syurga..Amin…

  20. 33

    bkn mcm tu… perempuan paling senang masuk neraka dan paling susah diterima syurga… dan 10 perkara orang perempuan yg menyebab lelaki dimasukkan ke neraka. betapa susah nya nk menjaga seorang perempuan..

  21. 34

    berbahagialah wanita yang mendapat keredhaan suaminya.
    sohoque recently posted..Regional Traffic Rank Di alexa.com Tiada – Tips Bagaimana Mengembalikan Semula

  22. 35

    Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila seseorang wanita melakukan solat lima waktu, puasa Ramadan, memelihara maruahnya, dan taat suami, maka masuklah mana-mana pintu syurga yang kamu kehendaki.” (Riwayat )

    - siapa perawi hadith ni ya?
    sohoque recently posted..Regional Traffic Rank Di alexa.com Tiada – Tips Bagaimana Mengembalikan Semula

  23. 36

    Walaupun kelihatan mudah bagi orang perempuan memasuki Syurga, namun jika di amati, “TAAT KEPADA SUAMI” adalah yg paling sukar bagi kebanyakan kaum wanita mematuhinya. Mentaati suami, bukan sekadar mematuhi / mentaati setiap perintahnya , tetapi juga segala “Kemahuannya” selagi ia tidak bertentangan dgn syariat Islam. Sebagai contoh: POLIGAMI.

    Bagi para suami yg termasuk dalam golongan mereka yg mampu beristeri lebih dari satu, jika berkeinginan untuk berpoligami, para isteri wajib mentaati “kemahuan” suami mereka. Seandainya mereka enggan atau lebih keras lagi menentang, itu bermakna isteri tersebut sudah terkeluar dari mentaati suami mereka. Sedangkan salah satu syarat2 memasuki Syurga bagi kaum wanita ialah: Mentaati Suami mereka.
    Malangnya, ramai para isteri menentang Poligami apatah lagi jika kedudukan mereka sebagai isteri pertama.

    Mungkin ini menjadi salah satu punca mengapa wanita lebih ramai dineraka berbanding kaum lelaki. Ini disbbkan kebanyakan kaum wanita hanya beriman kpd sebahagian hukum Allah, tetapi ingkar pada sebahagian yg lain.
    Ingatlah. Poligami adalah salah satu hukum Allah. Menentang Poligami samalah juga menentang sebahagian hukum2 Allah SWT.
    Wallahu’alam.

  24. 37

    Alasan poligami dibenarkan agama sebenarnya sendiri gatal…Jika dapat menahan puasa sebulan kenapa tak boleh menahan nafsu gatal ?

  25. 38

    Muslimat…, meh kita tengok checklist ni jap…

    Note: Sila tambah (jika ada lagi)

    Berikut merupakan details apa yg dikatakan dlm hadis Rasullullah SAW di atas ialah:

    1) Menjaga Solat:
    – Solat dgn sempurna rukun & tertibnya
    – Kusyuk & tawaduk ketika solat
    – Tidak melakukan perkara² yg menyebabkan solatnya terbatal/
    tidak diterima Allah.
    – Menampung kekurangan solat dgn qada/solat sunat atau
    sebagainya.

    2) Berpuasa di bulan ramadan:
    – Puasa dengan sempurna rukunnya.
    – Mengelakkan perkara2 yg dpt membatalkan puasa atau
    mengurangkan pahala puasa itu sendiri. (mengumpat, membazir,
    buat perkara² makruh).
    – Menjaga pancaindera & hati dari perkara yang sia2.
    – Melakukan amalan² sunat lain sepanjang bulan ramadan.

    3) Menjaga Maruah:
    – Menutup aurat dengan sempurna.
    (fully covered dengan pakaian yg longgar, tidak jarang dan tidak
    menarik perhatian lelaki)
    – Menjaga pandangan mata (tundukkan pandangan dri lelaki bkn
    mahram), menjaga lisan (tidak bercakap perkara yg sia2 apatah lagi
    mengumpat, mengeji & sbgnya), menghadkan pendengaran kpd
    perkara2 berfaedah serta menjaga tingkah laku / perbuatan.
    – Membataskan pergaulan dgn lelaki bukan mahram.
    – Menjaga adab sebagai seorang muslimah sejati.
    – Tidak melakukan perkara yg sia2.

    4) Taat Pada Suami
    – Patuh pada setiap perintah suami selagi tidak bercanggah dgn
    syariat Islam.
    – Tidak meninggikan suara atau membantah perintahnya.
    – Bersabar dengan bersungguh2 di atas kerenah suami
    – Menghiburkan hati suami, melayan dengan baik & sesempurna
    yang boleh.
    – Tidak melakukan perkara yang dibenci suami.
    – Menjaga makan, minum & pakaian suami sesempurna yg boleh.
    – Menjaga anak-anak suami dengan sempurna.
    – Memastikan tempat tinggal sentiasa terjaga.
    – Membelanjakan harta suami dgn berjimat cermat, tidak membazir
    & tidak mengikut hawa nafsu.
    – Tidak merungut atau membebel kpd suami atas apa yg beliau tak
    mampu sediakan (redha).

    Cubalah sedaya upaya kita selagi kita masih ada suami, turunkan ego kita, walaupun tak dpt buat semuanya dgn sempurna, sekurang²nya Allah melihat USAHA yg kita lakukan untuk memperbaiki diri.

    “CAPAILAH REDHA SUAMI, SESUNGGUHNYA REDHA SUAMI ADALAH REDHA ALLAH”.

  26. 39

    Tertarik dgn penjelasan Sakura Tea
    Saya ada satu persolan berkenaan poligami.
    Sekiranya seorang suami yang bergantung pendapatan isteri untuk menanggung rumah tangga kerana gaji tidak cukup tetapi atas keinginan ingin berseronok suami secara senyap2 menikah satu lagi..
    Apabila diketahui isteri pertama dia rasa dirinya dikhianati sbb suami yang tidak mampu dari segi zahir tetapi bernikah dua…perlukah isteri mentaati suami sebegini…
    Memandangkan isteri pertama tidak sanggup bermadu dia meminta suami sama ada meceraikan dirinya atau menceraikan isteri kedua..suami tidak mahu berbuat demikian walaupun tidak mampu suami masih mahu mengekalkan keduanya…
    Adakah tindakan isteri pertama ini dianggap durhaka pada suami sedangkan suami punca segalanya
    Adakah isteri pertama dianggap berdosa besar memutuskan silaturahim.
    Perlukah isteri pertama berdiam diri, menyeksa diri dan membiarkan dirinya dipergunakan suami. Adakah ini dikatakan taat…

    • 40

      Assalammualaikum. Untuk perkara-perkara yang kita tidak berapa arif …bab-bab hukum hakam agama ni,jangan buat tuduhan dan tomahan sesedap rasa,rujuklah kepada individu yg kebih arif dan ahli dalam bidangnya..seperti pakar hadith,pakar syariah dsb…

Trackbacks and Pingbacks

  1. Mudahnya seorang wanita itu masuk ke Syurga | mohamadeffazuan's blog

Leave a Reply

CommentLuv badge