Keluarga, Nasihat

Fikiran Anak Boleh Jadi Lembab Dan Negatif Bila Kerap Di Tengking Dan Di Marah

Tugas ibu bapa ini bukan saja melahir dan besarkan anak semata-mata. Ada beberapa lagi elemen lain yang perlu kita ambil tahu. Dan salah satunya ialah cara bagaimana kita didik mereka.

“Didikan pertama itu bermula dari rumah”

Ramai dikalangan kita, bila ada sesuatu perkara itu tak kena, ini tak kena, suka sangat libatkan anak-anak dengan muntahkan maki hamun, marah & tengking!

5 KESAN BURUK TENGKING ANAK INI CUKUP BUATKAN ANDA TAUBAT TAK BUAT LAGI!

1) Kesan Buruk Pada Otak

Ada kajian yang dijalankan telah membuktikan hanya dengan satu tengkingan saja mampu rosakkan berjuta sel-sel otak anak.

Sebenarnya, bagi anak yang masih dalam proses membesar iaitu dalam usia 2 – 3 tahun pertama (golden age), suara keras atau menengking yang keluar dari mulut ibu bapanya dapat merosakkan sel-sel otak yang sedang dalam proses tumbuh.

Kita kalau kena tengking dengan bos pun dah berair mata kan…. HAHAHA!

2) Keyakinan Diri Hilang

Bagi kesan jangka masa panjang pula, anak akan jadi seorang yang kurang rasa percaya pada diri. Bahasa mudahnya jadi penakut!

Ini termasuklah budak-budak yang suka menyendiri dan tak terbuka dalam pergaulan walaupun dengan kanak-kanak lain yang sebaya umur.

In fact, kesan jangka panjang juga, mereka akan ada perasaan tidak selesa & terlalu rendah diri bersama orang lain atau masyarakat.

3) Fikiran Jadi Lembab & Negatif

Perkara ini sebenarnya anda boleh lihat kesannya mengikut turutan. Antara kesan yang kritikal ialah pada minda dan fikiran anak itu sendiri.

Bayangkan, selepas tinggalkan kesan yang menyebabkan kurangnya keyakinan diri, sekarang golongan anak ini juga mudah meluapkan emosi negatif.

BACA:  Benarkan Dua Pusar Kepala Bererti Anak Anda Degil?

Emosi negatif:

Marah
Panik
Stress
Sedih
Murung

Emosi-emosi aneh ini muncul bila anak tersebut tidak faham tentang masalah yang mereka hadapi.

Didiklah mereka dengan cara yang sesuai mengikut zaman mereka sekarang. tanpa tinggalkan kesan buruk pada anak.

Sudah tentu kita mahukan seorang anak yang membesar dengan sihat, pintar dan tak gugup bila berdepan dengan dengan masayarat kelak bukan? Dari sekaranglah kena pantau dan tidak melampaui batas dalam mendidik mereka.

Sebab itu adakalanya mak ayah ni, dah bagi macam-macam ubat minda pun anak still masih tak berganjak dari prestasi dulu.

AMARAN MESRA:

Jangan biarkan sel otak anak rosak asbab tindakan luar kawal anda!

4) Masalah Kesihatan Pendengaran Dan Jantung

Semua orang tak suka kena marah. Baik budak kecil sampailah orang besar.

Suara marah dan tengkingan yang terlalu kerap boleh akibatkan anak alami gangguan pendengaran.

Kesannya, seseorang anak itu susah nak jadi seorang pendengar yang baik.

Sukar nak dengar bila cikgu cakap atau mengajar.

Atau mungkin lepas ni bila anda panggil, 10 kali baru dia datang!

Masalah ini terjadi kerana hidup anak tidak berkembang di dalam persekitaran yang positif tetapi berada di zone merah yang sangat gelap dan negatif!

Jika proses tumbesaran anak terpaksa dilalui dengan kaedah marah & tengking setiap hari… kemungkinan masalah lebih serius boleh berlaku.

Contoh:

Masalah pada jantung.

Jantung anak mudah jadi lemah kerana setiap kali suara-suara ‘Monster’ dari anda itu keluar, ia akan buatkan jantung mereka berdegup lebih deras!

5) Anak Tiru Perbuatan Ibu Bapa

Fuhh kasar bahasa.

Sabar-sabar…

Begini

Bila dah kerap sangat hari-hari asyik kena jerit, kena maki, tu belum kes kena pukul lagi. Anak itu sendiri akan tiru perbuatan anda kelak.

BACA:  Rakus kejar kebendaan punca institusi kekeluargaan pincang

Bukan itu saja, komunikasi dengan ibu bapa juga akan mengalami kesan yang buruk.

Anak berpotensi besar suka menjerit-jerit dan berkelakuan kasar dalam pergaulannya.

Tidak mendengar panggilan anda, atau sengaja melawan cakap.

Antara kesan lain, mereka jadi mudah marah dan susah nak kawal emosi.

Kepada parent diluar sana, tolong bantu diri anda supaya ubah tabiat dalam mendidik anak.

Zaman sekarang memang zaman teknologi, digital dan semua canggih manggih.

Semua perkara kita nak on the spot. Mahu cepat dan macam-macam lagi.

Kadang-kadang teknologi macam ini dah ambil alih peranan kita dalam mendidik anak.

Ada banyak situasi dimana kesan macam ini merosakkan hubungan antara anak dan ibu & bapa.

Bayangkan…

Anda dah penat-penat melahirkan anak.

Lepastu

Fikir siang malam pula nak berikan nama yang indah-indah pada anak yang bakal lahir.

Tapi..

Bila sudah depan mata, mungkin kita sendiri tak sedar cara didikan kita sebenarnya telah merosakkan jiwa dan fikiran anak tersebut. Nauzubillah semoga kita semua dijauhkan.

Tukar kata-kata makian dan bentakan sekarang.

Ingatlah bahawa kata-kata itu suatu doa tau.

Apa kata kita doakan yang baik-baik untuk anak. Mudah-mudahan anak lebih mudah dengar cakap dan berjaya membentuk peribadi yang mulia.

Last but not least…

Sekali sekala, peluklah anak kerana suatu hari nanti mereka akan berjauhan dengan kita.

 

Sumber: www.karteldakwah.com

Loading...
Berminat menulis berkaitan Islam? Hantarkan artikel anda di sini: www.islamituindah.my/hantar-artikel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *