Akidah

Bila musibah menyapa

Sejak akhir-akhir ini, banyak musibah berlaku kepada saya, mengapa diri ini tidak habis-habis ditimpa musibah dan masalah yang cukup berat didalam kehidupan.

Musibah, musibah, musibah.inilah antara keluhan yang sering di ungkapkan oleh manusia apabila di timpa ujian,mengapa umat islam sentiasa bersangka buruk kepada allah s.w.t apabila di timpa satu kesusahan atau musibah, adakah ini satu penyeksaan atau ujian dari allah? perkara sebegini pasti bermain dalam fikiran kita termasuk diri ini.

Saat di timpa musibah, hati sentiasa rasa resah gelisah, hidup menjadi tidak tenang tanpa panduan, kekadang membuat sesuatu pekerjaan tidak menjadi, fikiran sasau tidak tentu arah seperti berada di lautan dalam tanpa pertolongan.Apabila dirasakan terlalu berat, tidak mampu dipikul sehinggakan Sampai satu tahap, kita merasakan hidup kita sudah tidak ada harapan lagi. Lalu kita terduduk, mengeluh kepada Allah, memohon agar dihilangkan dugaan, barulah kita ingat di mana Allah pada masa itu.

Allah berfirman:

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.” [2:286]

Memang hidup ini tidak akan pernah sunyi dari setiap dugaan dan ujian. Apa yang boleh saya katakan, sebagai umat Islam seharusnya kita yakin sesungguhnya setiap cabaran dan ujian hidup itu adalah bukti kasih sayang Allah terhadap kita.

Sebenarnya kita tidak tahu bahawa allah amat sayang kepada kita, sebab itu allah datangkan kepada kita dengan pelbagai ujian dan musibah, kerana allah tahu kita adalah hamba yang mampu mnghadapi ujianya,jika sebaliknya allah tidak akan menguji kita jika kita hamba yang tidak mampu.

Bila kita ditimpa musibah, carilah ALLAH. mengadu dan menangislah, kerana ia akan memberikan kelegaan pada jiwa. ALLAH berfirman,

Maksudnya: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali.” (Al Baqarah 02:156)

Nabi juga berpesan jika ditimpa musibah, supaya ditambahkan pula dengan doa:
Maksudnya : “Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali (pada hari kiamat). Ya Allah! Berilah pahala kepadaku dan gantilah aku dengan lebih baik(dari musibahku).”

Dari Ummu Salamah radhiallahu ‘anha mengisahkan: Aku pernah mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Barang siapa ditimpa musibah, selanjutnya ia berkata:….

“Ya Allah, berikahlah pahala atas musibahku dan berikanlah ganti untukku yang lebih baik daripada musibah tersebut. Melainkan Allah memberikan ganti yang lebih baik daripada musibah yang menimpanya”

“Tidaklah seorang muslim mendapat musibah kemudian dia mengucapkan apa yang diperintahkan Allah kepadanya, inna lillahi wa inna ilaihi raajiun. Ya Allah, berikahlah pahala atas musibahku dan berikanlah ganti untukku yang lebih baik daripada musibah tersebut. Melainkan Allah memberikan ganti yang lebih baik daripada musibah yang menimpanya.” Ummu Salamah berkata,” ketika Abu Salamah meninggal dunia, aku berkata,”Adakah kaum muslim yang lebih baik dari Abu Salamah? Dia adalah keluarga pertama yang berhijrah kepada Rasulullah SAW, kemudian aku mengucapkan doa di atas lalu Allah memberi ganti untukku berupa rasulNya. Rasulullah SAW mengutuskan Hathib bin Abu Balta’ah untuk melamarku untuk beliau. Aku mempunyai anak perempuan dan aku adalah wanita pemcemburu. Beliau bersabda, ” Adapun anak perempuannya, maka aku berdoa kepada Allah mudah-mudahan Allah mencukupinya (Ummu Salamah) dengannya dan aku berdoa kepada Allah agar Allah menghilangkan sifat cemburu. Kemudian aku bernikah dengan Rasulullah SAW.”
[ Hadis Riwayat Muslim]

Jadi, bagaimanakah Islam memberikan pedoman kepada kita apabila berlakunya musibah? Bagi sahibul musibah (yang terkena musibah), Islam memberikan pedoman sepertimana berikut :

BACA:  Maksiat undang bala daripada Allah

1. Iman Dan Redha Terhadap Ketentuan (Qadha’) Allah

Kita wajib beriman bahawa segala musibah yang berlaku seperti gempa bumi, banjir, wabak penyakit adalah ketetapan daripada Allah SWT di Lauhul Mahfuz. Kita juga wajib menerima ketentuan Allah ini dengan berlapang dada (redha). Allah SWT berfirman :

“Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.” (TMQ al-Hadid [57] : 22)

Oleh sebab itu, adalah tidak benar jika ada orang berkata, “gempa bumi itu terjadi kerana ada roh yang sedang marah”. Sebaliknya, bencana itu berlaku kerana ia adalah ketentuan daripada Allah SWT dan bukannya ketentuan daripada sesiapa yang lain.

Kita wajib menerima takdir Allah ini dengan penuh redha, bukan dengan perasaan geram atau marah kepada Allah SWT misalnya dengan berkata, “Ya Allah, mengapa harus aku? Apakah dosaku ya Allah?”. Sikap yang sedemikian adalah sangat biadap. Allah SWT berfirman :

“Dia (Allah) tidak ditanya tentang apa yang dilakukan, tetapi merekalah yang akan ditanya”. [TMQ al-Anbiyaa` (21) : 23]

2. Sabar Menghadapi Musibah

Menurut Imam As-Suyuthi dalam tafsir al-Jalalain, sabar adalah menahan diri daripada segala apa yang dibenci (al-habsu li an-nafsi ‘alaa maa takrahu). Sikap inilah yang wajib dimiliki ketika kita menghadapi musibah. Selain itu, kita disunnahkan untuk mengucapkan kalimat istirja’ (Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun) ketika berlaku musibah. Allah SWT berfirman :

“Dan sesungguhnya akan Kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun” . [TMQ al-Baqarah [2] : 155-156]

Oleh yang demikian, bersabarlah. Jangan sampai kita hilang perasaan sabar dengan berputus asa atau berprasangka buruk seakan-akan Allah tidak akan memberikan kita kebaikan pada masa hadapan. Ingatlah bahawa putus asa itu adalah su`uzh-zhan billah (berburuk sangka kepada Allah)! Su`uzh-zhan kepada manusia pun tidak dibolehkan, apatah lagi kepada Allah SWT. Na’uzubillahi min zalik.

Secara realitinya, orang yang ditimpa musibah akan mudah sekali terjerumus untuk bersikap putus asa (surah ar-Rum ayat 36). Allah SWT menegaskan bahawa sikap tersebut adalah sikap yang kufur sebagaimana firmanNya :

“Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” [TMQ Yusuf (12) : 87] .

3. Mengetahui Hikmah Di Sebalik Musibah

Seseorang Muslim yang mengetahui hikmah (rahsia) di sebalik musibah akan memiliki kekuatan mental yang baik. Berbeza dengan orang yang hanya memahami musibah secara cetek iaitu dengan hanya melihatnya secara zahir sahaja. Mentalnya sangat lemah dan mudah mengeluh atas segala musibah yang menimpa.

BACA:  Larangan Melihat Aurat Wanita

Antara hikmah musibah adalah untuk diampunkan dosa-dosanya. Sabda Rasulullah SAW :

“Tiadalah seorang Mukmin yang ditimpa musibah tertusuk duri atau lebih (teruk) daripada itu melainkan dengannya (musibah tersebut) Allah akan menghapuskan sebahagian daripada dosa-dosanya.” [HR Bukhari dan Muslim]

Seseorang Muslim yang mati ditimpa bangunan atau tembok akibat gempa bumi adalah tergolong sebagai orang yang mati syahid. Sabda Nabi SAW :

“Orang-orang yang mati syahid itu ada lima golongan; (1) orang yang terkena wabak penyakit taun, (2) orang yang terkena penyakit perut (disentri, kolera, dsb), (3) orang yang tenggelam, (4) orang yang ditimpa tembok/bangunan, dan (5) orang yang mati syahid dalam peperangan di jalan Allah.” [HR Bukhari dan Muslim].

“Akan diampuni bagi orang yang mati syahid segala dosa-dosanya, kecuali hutang.” [HR Muslim].

Hikmah lain adalah jika anak-anak Muslim meninggal, kelak mereka akan masuk ke syurga. Sabda Nabi SAW :

“Anak-anak kaum Muslimin (yang meninggal) akan masuk ke dalam syurga.” [HR Ahmad]

4. Tetap Terus Berikhtiar

Maksud ikhtiar ialah tetap melakukan pelbagai usaha untuk memperbaiki keadaan dan menghindarkan diri daripada sebarang bahaya yang muncul. Kita tidak disuruh untuk berdiam diri atau pasrah berpangku tangan bertongkat dagu dengan menunggu bantuan datang ketika musibah menimpa kita.

Beriman kepada ketentuan Allah bukan bererti kita hanya duduk diam termenung dan meratapi nasib tanpa berusaha untuk mengubah apa yang ada pada diri kita. Allah SWT berfirman :

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.” [TMQ ar-Ra’du (13) : 11].

Ketika berlakunya wabak penyakit di Syam, Umar bin Al-Khattab segera keluar dari negeri tersebut. Ketika ditanya kepadanya,”Adakah kamu hendak lari daripada takdir Allah?”. Lalu Umar menjawab,”Ya, aku lari daripada takdir Allah ini untuk menuju kepada takdir Allah yang lain.”

Rasulullah SAW juga memberi petunjuk bahawa segala bahaya (kemudaratan) wajib untuk dihapuskan (dihindarkan). Misalnya ketiadaan logistik, tempat tinggal, masjid, sekolah dan sebagainya. Nabi SAW bersabda, “Tidak boleh menimbulkan bahaya bagi diri sendiri dan bahaya bagi orang lain.” [HR Ibnu Majah]

5. Memperbanyakkan Berdoa Dan Berzikir

Kita sentiasa dianjurkan untuk memperbanyakkan doa dan zikir bagi orang yang ditimpa musibah. Orang yang mahu berdoa dan berzikir adalah lebih mulia di sisi Allah daripada orang yang enggan atau malas. Rasululah SAW mengajarkan doa bagi orang yang ditimpa musibah: “Allahumma jurnii fii musiibatii wa akhluf lii khairan minhaa” (Ya Allah, berilah pahala dalam musibahku ini dan berilah ganti bagiku yang lebih baik daripadanya.) [HR Muslim].

Zikir juga dapat mententeramkan hati orang yang sedang gelisah atau yang mengalami tekanan. Allah SWT berfirman :

“Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah sahajalah hati menjadi tenteram.” [TMQ ar-Ra’du (13) : 28]

Antara zikir yang dianjurkan adalah dengan beristighfar “Astaghfirullahal ‘azhim”. Sabda Nabi SAW :

“Barangsiapa memperbanyakkan istighfar, maka Allah akan membebaskannya daripada kesedihan, memberinya jalan keluar terhadap kesempitannya, dan akan memberinya rezeki daripada arah yang tidak disangka-sangkanya.” [HR Abu Dawud].

6. Bertaubat

Tiada seorang hamba yang ditimpa musibah melainkan ia adalah akibat daripada dosa-dosa yang dilakukannya. Maka sudah semestinya dia perlu bertaubat nasuha kepada Allah SWT. Orang yang tidak mahu bertaubat setelah ditimpa musibah adalah orang sombong dan sesat. Allah SWT berfirman :

BACA:  Pandangan Islam terhadap muzik

“Dan apa sahaja musibah yang menimpa kamu, maka ia adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan banyak (daripada kesalahan-kesalahanmu).” [TMQ asy-Syuura (42) : 30]

Sabda Nabi SAW:

“Setiap anak Adam mempunyai kesalahan (dosa). Dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah orang yang bertaubat.” [HR at-Tirmidzi].

Terdapat 3 rukun dalam melakukan taubat nasuha. Pertama, menyesali atas dosa-dosa yang telah dilakukan. Kedua, berhenti daripada melakukan perbuatan dosa-dosanya itu. Ketiga, berazam (tekad yang kuat) untuk tidak akan mengulangi lagi dosa-dosa tersebut di masa akan datang. Jika dosa-dosanya berkaitan hubungan sesama manusia seperti belum membayar hutang, pernah memfitnah atau mengumpat seseorang, pernah menyakiti perasaan orang lain dan sebagainya, maka rukun taubat ditambah satu lagi iaitu menyelesaikan masalah urusan sesama manusia dan memohon maaf.

7. Tetap Istiqamah Dengan Islam

Dalam setiap musibah yang berlaku, akan wujud pihak-pihak tertentu yang mengambil kesempatan dengan niat yang jahat. Contohnya perbuatan kotor berbentuk keagamaan seperti kristianisasi. Cara-cara yang dilakukan adalah dengan memberikan bantuan logistik, perubatan, wang, rumah dan sebagainya.

Ketahuilah bahawa semua itu tidak diberikan dengan tulus melainkan terdapat niat yang keji disebaliknya. Niat orang-orang kafir itu adalah bertujuan untuk memurtadkan orang-orang Islam supaya menjadi penganut agama Kristian sebagai balasan atas bantuan dan jasa yang telah diberikan. Na`uzu billahi min dzalik.

Di sinilah seseorang Muslim itu dituntut untuk terus bersikap istiqamah, iaitu konsisten di atas satu jalan dengan mengamalkan kewajiban-kewajiban dan meninggalkan larangan-larangan (mulazamah al-thariq bi fi’li al-wajibat wa tarki al-manhiyyat). Allah SWT telah mewajibkan kita untuk beristiqamah :

“Maka tetaplah kamu (di jalan yang benar) sebagaimana yang diperintahkan kepadamu dan orang yang telah bertaubat bersama kamu, dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan”. [TMQ Huud [11] : 112].

Muslim yang murtad (keluar daripada agama Islam) dan menjadi pemeluk Kristian (atau agama-agama lain yang lain) sebenarnya telah tertipu mentah-mentah baik di dunia mahupun di akhirat. Allah SWT berfirman :

“Barangsiapa yang murtad di antara kamu daripada agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.” [TMQ al-Baqarah [2] : 217]

Oleh kerana itu, adalah wajib bagi kita untuk terus beristiqamah dalam mempertahankan keislaman kita. Jangan mudah tertipu oleh pujuk rayu syaitan bertopengkan manusia. Jangan sesekali mati kecuali tetap memegang teguh dengan agama Islam. Allah SWT berfirman :

“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa kepadaNya, dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Muslim.” [TMQ Ali ‘Imraan [3] : 102]

“Apabila berlakunya musibah, hadapilah dengan tabah dan pasrah, ambillah darinya segala ‘ibrah (pengajaran), jadikanlah ianya sebagai khibrah (pengalaman), buat bekalan menempuh hayah (kehidupan), agar selamat dunia dan akhirah”

By: haslina ab ghani

Berminat menulis berkaitan Islam? Hantarkan artikel anda di sini: www.islamituindah.my/hantar-artikel

18 Comments

  1. Tip Elak Gangguan Jin

    Assalamualaikum,

    Tazkirah yang bernilai terutamanya untuk diri ini di petang Jumaat.

  2. Terima kasih banyak info yang diberikan, agar mendapat ketenangan dihati ini yang sedang diuji Allah

  3. Saya sentiasa menghadapi musibah drp zaman persekolah sehingga kini umur saya dlm 50 + ; rasanya hanya mereka yg jarang ditimpa musibah seronok menulis artikel seperti ini …

    1. Astagfirullah..istighfar wahai saudara/i. Setiap perkara yg terjadi mesti ada sebabnya.

      Setiap musibah tu kan ujian dariNya? Maksudnya Allah ingat kepada kita, kita patut bersyukur dan menghadapinya dengan tabah!

      Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 214 yg bermaksud :
      Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.

      Jadi, marilah muhasabah diri, menjadi hamba yang lebih bertaqwa dan beramal soleh. Semoga saudara/i dirahmati oleh Allah

  4. Alhamdulillah..semoga dpt diamalkn dgn sbaik mgkn..aminn..klau nk mntk pndpt mcm mne ek?

  5. Salam..terima kasih..artikel ini sgt membuka mata saya..saya seorg yg slalu melakukn dosa..wlaupun sy melakukun dosa Allah bnyk beri sy kcmerlngn dlm pelajaran..saya jdi alpa..shinggakn sy ditimpa musibah dimana ia memainkn peranan yg sgt besar utk menyedrkn sy..Alhamdulillah musibah itu merupkn titik tolak penghijrahan saya ke jalan yg diredhai Allah..

  6. saya sekarang ditimpa musibah iaitu rumahtangga saya kian retak. Semua ini terjadi mungkin disebabkan kesalahan saya 4 tahun yg lalu. Kami pernah bercerai dan rujuk semula dan suami pernah berkata akan melupakan perkara yang lalu tetapi setelah 4 tahun berlalu, dia kembali mengungkit dan mahu berpisah dengan saya. Untuk pengetahuan saudara, suami ada melafazkan cerai pada saya, tetapi dia kata dia tidak sedar akan lafaz itu. Dia masih lagi berada di rumah saya. Saya betul2 tertekan….

  7. Arulli Munadiyan

    izin copy paste untuk saya sebarkan kepada seluruh kaum muslimin ke dalam web saya http://www.arullimunadiyan.com semoga berkah. jazakallohu khoiron

  8. “Akan diampuni bagi orang yang mati syahid segala dosa-dosanya, kecuali hutang.” [HR Muslim].

    hmm saya ditimpa musibah.. tapi bukan kehendak saya.. saya terpaksa tapi saya terpaksa jugak yakin yg semua ada perancangan Allah.

    adakah ni bermakna kalau saya tak sempat bayar hutang saya saya ni masuk neraka?? saya bayar cuma kadang2 masa dan keadaan yg tak mengizinkan.

  9. Alhamdulillah setelah membaca artikel ini,akhirnya saya sedar bahawa selama ini saya selalu berprasangka buruk dengan Tuhan.InsyaAllah selepas ini saya akan cuba untuk berubah menjadi insan yang berguna kepada masyarakat serta menjadi mukmin yang soleh.

  10. Berkata tdk semudah melaksanakan, perlu proses yg panjang. Karna hati sangat sensitif. Semuanya memang benar.

  11. Saya disihir oleh dua org berlainan…kemudian dicabul. saya tidak boleh bekerja selama beberapa bulan sampai skrg. saya bekas pekerja contoh dan sentiasa membantu rakan sekerja.anak yang taat kepada keluarga. tp kini sejak saya sakit….musibah tidak pernah berhenti melanda…dr sakit kena buatan…kemudian dengan pelbagai kata2 rakan sekerja bahawa saya telah gila….ditambah dengan trauma dicabul…otak saya bingung…ada no berapa suruh bertaubat…saya jarang sekali menyusahkan orang dalam hidup saya. memang skrg keluarga sentiasa memberi semangat serta beberapa kawan…tp maruah saya telah hilang….saya benci dengan hidup….apa dosa besar saya…atas perkara apa saya nak bertaubat….saya dah mohon kemaafan….saya dah berdoa memohon diberi kekuatan…tp nampaknya hanya dugaan demi dugaan diberikan kepada saya

    1. Salam nurihan,

      saya tahu ujian saya tak sama seperti awak, dan mungkin bukan saya yang paling layak untuk bagi pandangan ni pada awak.

      tapi
      ketahuilah bahawa pesakit kanser tak mintak untuk sakit,
      orang y dibunuh kejam tidak dimintak untuk dibunuh begitu,
      mangsa banjir yang kebuluran, kesejukkan dan akhirnya mati kelemasan tak pernah minta pengakhiran y begitu,
      y dirogol x mintak dirogol, mengandung anak luar nikah dan dikecam hebat oleh masyarakat x mintak perjalanan hidup y macam tu,

      sama dengan awak

      awak tak mintak semua ini terjadi tapi semua menyalahkan awak,
      menyatakan awak bersalah,
      menyatakan awak ada dosa ni, kena taubat sesungguhnya,
      awak dah buat tapi masih kena semua jenis musibah ni,

      awak sentiasa memikirkan “kenapa tuhan kejam dengan aku sorang sahaja?”

      hakikatnya awak,
      dunia ni kejam,
      kehidupan di dunia takkan pernah adil,
      kerna itu,
      Allah mementingkan akhirat,
      sebab Allah yang maha adil tak nak hambaNya berputus asa,
      di akhirat sana Allah balas segalanya dengan maha hebat,
      berganda2 teruk, berganda2 untuk balas kejahatan mereka pada awak.

      pada hemat saya,
      awak sedang ditolong tuhan awak,
      awak masih hidup,
      kerana bunuh diri itu senang dan menyelesaikan masalah,
      Tuhan beri awak kekuatan untuk teruskan hidup.
      Tuhan beri awak keluarga yang beri semangat,
      itu pertolongan,
      tuhan beri awak beberapa kawan yang bagi semangat,
      itu pertolongan,
      awak masih lagi bergantung harap dan berdoa pada tuhan awak,
      Allah mengajar erti harapan/hope.
      itu kekuatan iman,
      dengan iman ini awak akan dapat surga yang orang lain takkan pernah dapat,
      dengan iman dalam menghadapi dugaan ini awak akan berada di puncak teratas dalam surga.

      selepas beberapa lama,
      saya tahu,
      perasaan kecewa bila benda y sama masih berulang,
      benda yang sama tak berubah, musibah yang datang tak pernah pergi,

      nurihan,
      saya mintak tolong sangat dengan awak,
      jangan putus asa,
      jangan sesekali putus asa,
      kalau orang masih bercakap buruk tentang awak,
      pindah dari situ,
      pergi tempat lain,
      ubati sakit fizikal ini, ikhtihar,
      jangan putus asa lagi,
      emosi terganggu, geram dengan semua ini,
      ingatlah pada pesan tuhan awak,
      ” Aku tak uji hamba2Ku luar dari kemampuan dirinya”
      Jangan sesekali putus asa.
      i’m begging u.
      this is your own life and u deserve to live your life to the fullest in whatever means,
      x kira orang nak cakap apa.

  12. Slave of Allah Ar Rahim

    Test, challenges or punishment? Apakah yg sedang diriku hadapi disetiap selekoh hidupku ini. Drpd penyakit yg blom ada sembuhnya, penyakit yg penuh penyiksaan kpd gangguan jin yg aku dapati drpd hospital semasa aku berada dibilik ot utk kesembuhan penyakit diriku yg masih blom sembuh sembuh lagi tetapi ditakdirkan jin nenek kebayan ikut aku yg menyiksa aku serta iman ku. Ya Allah hidup ini penuh dengan penyiksaan Ya Tuhan yg aku cintai. Adakah ini tanda kemarahanMu atas dosa dlm hidupku atau kasih sayangMu kpd diri ku yg hina ini Ya Allah. Ya Allah, hanya kpd Mu aku berpasrah sesungguhnya hati kecil didalam ini sedang berkata bhw Engkau menyayangiku Ya Allah, ampunilah dosa aku ini ya Tuhanku yg Maha Agung.

    1. Slave of Allah Ar Rahim

      Ya Allah, where are you My Dear Allah, my God my Creature. The One whom I belonged to. O Allah, I need You, my husband my kids and my mom needs you. Please always be there for us, please forgive us and listen to our plea. Dont leave us unanswered Ya Ilahi, there is none listening us except you our dear God. Please love us, shifa us, give us good lives duniya akhirah and bestow your Rahmah upon us here and my arwah dad too. Ameen Ya RabbulAlamin.

  13. laluilah musibah dengan mengingati allh..jiwa akan tenang..insyaallah

  14. Terima kasih atas perkongsian yg bermanfaat..

  15. Assalamualaikum..
    Saya ingin bertanya adakah seseorang akan ditimpa bala/musibah dan ditarik rezekinya akibat daripada perbuatan orang lain.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!